تورم و گرانی در چند سال اخیر به خصوص از اواخردهه 1390 که دلار از 30 هزار تومان به سمت 50 و60 هزار تومان پرواز کرد و هم اکنون هر دلار به بیش از 107 هزار تومان جهش پیدا کرده ، گرانی های در کشورمان از همه مرزها و چارچوب ها عبور کرد و بازار عرضه و تقاضا در مرحله بحران قرار دارد!.
گرانی و تورم به حد و مرزی رسیده است که مسئولان و از سوی دیگر مردم به گونه ای دچارنوعی بی حسی شده اند و گویی دیگر آثار و تبعات تورم و گرانی مستمر را دریافت نمی کنند و این روند درد ناک متاسفانه همچنان تداوم دارد.؟
به یقین هر زمان در هر جامعه ای گرانی و تورم و عدم تناسب بین درآمدها و هزینه های خانواده زیاد شد، به صورت طبیعی عده ای با خواست خود و یا از سر اجبار و ناچاری اقدام به تخلفات متعدد از جمله کلاهبرداری ، سرقت ، مال مردم خوری ، دریافت بیش از حد دستمزدها و دیگر موارد کرده و جامعه را نا امن می سازند.
در این شرایط باید دستگاههای نظارتی و مدیران اجرایی تدابیر لازم را به دور از شعار و فضا سازی بیندیشند و اجازه ندهند، فضای عمومی جامعه دچار هرج و مرج شود، مانند آنچه هم اکنون در بخش تعمیرکاران سراسر کشور اعم از خودرو، وسایل برقی، لوارم خانگی و کیف و کفش و امثال آن مشاهده می شود.
در این راستا بی نظارتی یا با کمی انصاف کم نظارتی در جامعه تعمیرکاران خودرو گوی سبقت بی انصافی و گران کردن ها بدون آنکه نظارتی بر آنها اعمال شود از سایر بخش ها ربوده اند.
در سراسر کشور و در استان گیلان در حالی که در خواربار فروشی ها، اغلب مطب ها " به غیر از زیرمیزی ها و دریافت های خارج از عرف و قانون یا عدم استفاده از دستگاه های پوز" – تا حدی فروشندگان کنندگان میوه و تره بار و مواد خوراکی، فروشگاههای زنجیره ای و ... باید فاکتور و رسید مربوطه را به خریدار یا دریافت کننده خدمت ارائه دهند.
در مورد استاد کارهای ساختمانی ، تعمیر کاران خودرو و لوازم خانگی ، برخی پزشکان مانند دندانپزشکان و جراحان چنین امری متاسفانه در بسیاری مواقع صدق نمی کند و باید مراجعه کننده پس از پرداخت و بعد از دوندگیهای زیاد و شکایت گاهی و شاید به حق خود برسد.!
در حال حاضر براساس بررسی های میدانی نویسنده، یک استاد دانشگاه و مدیر کل و رئیس سازمان در ماه به اندازه یک سوم یک اوستای تعمیر کار خودرو به ویژه خودروهای گران قیمت ( بالای یک میلیارد تومان) در آمد ندارد " ومنظور همه تعمیر کاران نیست اما درصد قابل توجهی از آنها در 5 تا 6 سال اخیر حسابی در جیب نداشته مردم درآمد کسب کرده اند.
کدام سازمان و ارگانی مسئول است؟
هیچ سازمان و ارگان و اداره کلی هم اعلام نمی کند، ما مسئول این بخش های خدماتی هستیم و برای دستمزدشان برنامه و نظام دهی خاصی در نظر گرفته ایم یا آنکه هر شاگرد مکانیکی بعد از یک دوره یک ساله در یک مغازه در اطراف شهر تعمیرگاهی باز و به دلخواه دستمزد دریاف می کند.!! – مگر میشه ، مگه داریم!
به عنوان یک مصداق ، دیشب و امروز پنج شنبه به اتفاق یکی از دوستان در جاده حسین آباد – فخب به سمت پیر بازار رشت آمپر خودرو دوستم بعلت کم آبی دچار مشکل شد و ماشین مدام روی فن و دور تند کار می کرد.
در مراجعه به یک تعمیرگاه که مساحت مغازه اش کمتر بیست مترمربع با دیوار کثیف و کف سیمانی ناهموار بود، اوستا جوان با حالت خاصی به دوست ما گفت: شانس آورده اید که ماشین شما موتور نسوزانده و باید ماشین را بخوابانید.!
نقطه ای در موتور را نشان داد که بعلت شرجی بودن منطقه و پوسیدگی سوراخ شده و ریزش آب دارد و باید همین حالا تعمیر شود. موضوع پوسیدگی قابل دیدن و درست بود و در مجموع از ساعت 12 ظهر تا عصر که معطل بودیم ، اوستا دو ساعت و ربع مشغول باز و بسته کردن قطعات بود تا به هوزینگ ترموستات" بخش مربوط به پخش آب موتور برسد.
پس از بستن این قطعه دستمزدش را یک میلیون تومان اعلام کرد ، البته با بیست درصد تخفیف که مشتری بشویم و به گمان ما با تعمیر و خرید چند بست ، اب رادیاتور و ضد یخ این مبلغ شده است و افزود : با فروشنده لوازم یدکی هم تسویه حساب کنید که آنجا هم یک فاکتور یک میلیون و 400 هزار تومان تحویل داد که پرداخت شد.
اوستا تعمیر کار این را هم گفت، جای دیگر همین کاری که من انجام دادم یک میلیون و 800 هزار تومان دستمزد دریافت می کنند.
همین تعمیر کار به دوست من گفته بود ، اگر دستگاه هوزینگ ترموستات موتورماشین نیاز به تعویض داشته باشد در حال حاضر قیمت آن در تهران 12 میلیون و 800 هزار تومان است و دو میلیون هم دستمزد نصب خواهد شد ، به عبارتی نزدیک به 15 میلیون تومان برای خرید و نصب و دستمزد یک قطعه خودرو باید بپردازید.!!؟
جالب آنکه در بررسی های که در شهر رشت انجام شد ، نمایندگی خودرو اعلام کرد: قیمت این قطعه به صورت کامل موجود و بین 6 تا 7 میلیون تومان و هزینه نصب آن 700 تا 800 هزار تومان است ، به عبارتی تعمیر کار با همکاری لوازم یدکی فروش قصد داشتند برای باز و بسته کردن یک قطعه خودرو در حداکثر دو ساعت هفت میلیون و 500 هزار تومان سود دریافت کنند و آنچه در این میان گم است - نظارت و مدیریت بر فعالیت این صنف و باقی ماجرا....!؟.
با روحیه روزنامه نگاری و داشتن پرسش در حالی که دوستم مشغول تعمیر ماشین بود در همان حال به دو تعمیر کار دیگر در همان منطقه ابتدای جاده حسین آباد مراجعه و گفتم، در باره وضعیت تعمیر کاران خودرو پژوهشی انجام می دهم. در آمد شما در روز ، هفته و ماه چقدر است و مهمتر اینکه آیا دستور العملی دارید و نظارتی بر کار و دستمزدها می شود.
آنها به اتفاق گفتند: در ماههای سال به تناسب شرایط جوی ، اوضاع معابر " خیابانهای درون شهری و بیرون شهری - چاله ها، چوله ها و نوع خودرو " ماهانه 40 تا 150 میلیون تومان در آمد اوستا کار وارد است.
تازه کارها یک سوم این در آمد را دارند و هیچ گونه نرخنامه ، نظارت و قانونی در کار ما وجود ندارد و براساس تورم در کشور و هزینه های زندگی و وجدان مان از مشتری دریافت می کنیم.
پاسخ این بود – براساس تورم و وجدان هزینه خدمت به مردم را دریافت می کنیم، یعنی از قانون و نظارت و نرخنامه خبری نیست. در همین حال به یاد آن تعمیر کار پکیج که به منزل ما آمده بود و برای یک ساعت و 40 دقیقه 2 میلیون و 200 هزار تومان دریافت کرد.
یکی از اوستا تعمیرکاران خودرو هم هنگام خداحافظی می گفت: اگر محل کارشما دارای سقف و تابستان ها خنک و زمستان گرم باشد و صندلی برای نشستن و پذیرایی چای به راه باشد ، این گروه از اوستا کارهای به قول او لاکچری با داشتن دو ، سه نفر شاگرد بعضی ماههای سال 300 تا 400 میلیون در آمد دارند.
این مصداق ها موجب شد تا این مطلب را خطاب به مسئولان کشور و استان گیلان بنویسم که اقایان و خانم های مدیر در عمل به فکر مردم باشید. در آمدها بسیار هنگفت و هزینه ها سرسام آور است و وقتی برای صافکاری گلگیر جلوی یک پراید در تعمیرگاه هشت میلیون تومان دریافت می شود – صاحب این خودرو که اتفاقا مسافر کشی می کند باید از کجا بیاورد.؟
نظر شما مسئولان – تعمیرکاران و مردم چیست.
درست یا نادرست بودن مطالب بعهده اظهار کنندگان در بخش خودرویی شهر رشت.
مدیر مسئول – 3 مهر1404
گروه رسانه ای با مردم..........