پاسخ های صریح در برنامه " پاسخ "،

احداث پلهای روگذر نقطه مشترک شهرهای بزرگ دنیاست

احداث پلهای روگذر نقطه مشترک شهرهای بزرگ دنیاست
پایگاه خبری، رسمی گیلان 24: ترافیک رو به افزایش رشت مرکز استان گیلان و بعضی شهرهای دیگر این روزها نقل مجالس و گفتمان شهروندان و رسانه هاست و در برنامه " پاسخ " شبکه باران این هفته هم به آن پرداخته شد و مسئولان و صاحب نظران هر یک از نگاه خود به این موضوع واکنش نشان دادند.www.gilan24.ir

به گزارش گروه رسانه ای با مردم، گره های ترافیکی که طی چند سال در برخی شهرها و چند دهه  اخیر در تعدادی از شهرهای جهان به یک معضل اساسی  تبدیل شده است، در ماههای اخیر و به خصوص از ابتدای سال جاری بیش از پیش گریبان شهر رشت مرکز استان گیلان را گرفته است.

در شبکه خبری رسمی گیلان 24 و گروه رسانه ای با مردم، در پنج ماه اخیر " از ابتدای تیرماه همزمان با کمبود آب در سراسر کشور و حجم مهاجرت ها به خصوص به استان گیلان " چند مرحله به این موضوع پرداخته شد.

در یکی از تحلیل ها  گفته شد جمعیت استان گیلان به صورت محسوس و اشکار در ماههای منتهی به فصل تابستان رو به افزایش است و حجم ورودی مردم کشورمان از مناطق کم آب که با قطعی و جیره بندی آن مواجه هستند به گیلان مشکلاتی در این خطه سرسبز ایجاد کرده است و این روند بدون آنکه بتوان برای آن اقدامی انجام داد - همچنان ادامه دارد.

انتظار می رود با این میزان ورود پر حجم و بی وقفه از7 الی 8 استان به گیلان  به خصوص شامل " استان های مرکزی و به خصوص پایتخت و اصفهان و کرمان ، جمعیت منطقه تا پایان 1410 به سه تا چهار برابر یعنی 7.5 تا 10 میلیون نفربرسد که مدیران مسئول  در استان و کشور " دولت و حاکمیت " باید برای این مهم برنامه ریزی و چاره اندیشی اساسی داشته باشد.

این میزان ورود مهاجران با نگاه به مثلا پرآبی گیلان که مسئولان گیلان به آن اشاره و تاکید داشته و دارند ، ظاهرا به جای یک ویژگی مثبت برای استان به سمت یک دردسر بزرگ پیش می رود و شاید در آینده نزدیک همین منطقه پر آب و پر بارندگی  با کمبود آب مواجه شود ، مگر آنکه نیمه دوم سال در گیلان آسمان مداوم ببارد و مدیریت استان و کشور هم در این عرصه " مهارآب ها و مدیریت آن درست عمل کند.!!

***

در برنامه پاسخ شبکه باران این هفته که مهندس کوچکی نژاد نماینده مردم شهرستان های رشت  و خمام در مجلس، دکتر اسماعیل میر غضنفری فرماندار رشت به صورت حضوری و دکتر شوقی شهردار و اقای عزیزی عضو شورای شهر رشت تلفنی حضور مشارکت داشتند، مساله ترافیک ، اقدامات در شهر رشت ، مشکلات ناتمام بودجه و عدم بهره مندی از اعتبارات ملی ، کمبود اسفالت در شهر و عدم اجرای اسفالت معابر با وجود قولهای چندین ساله ، احداث پل ها رو گذر " غیر همسطح  هم چنین عملکرد نانوایان رشت و گیلان در گرانفروشی و بی کیفیتی نان ها به صورت ویژه تبادل نظرهای صریحی شد.

 

 

اظهارات مهندس کوچکی نژاد نماینده مردم مرکز استان در مجلس:

ترافیک در همه شهرهای  کشور و در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان وجود و آنچه مهم است، مدیریت ترافیک و اجرای طرحها و برنامه هایی نوین و موثر برای کاهش آن است.

احداث پل های رو گذر در همه شهرهای بزرگ و پر جمعیت امری طبیعی و لازم است و برخی در شهر ممکن است در باره یک پل انتقادهایی داشته باشند.

برای کاهش ترافیک شهر رشت بهتر است میدان تره بار به بیرون از شهر منتقل شود و برای این مهم یک زمین یک هکتاری در نزدیک ایستگاه  راه آهن رشت فراهم شد که باید مقدمات جا به جایی آن به سرعت انجام شود.

پروژه های احداث بزرگراه امام زاده هاشم  به آسید شریف که در حال اجرا است - از امامزاده هاشم تا خمام و منطقه آزاد انزلی هم که 42 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد به تازگی چینی ها ورود کرده اند که البته سابقه خوبی برای احداث آزاد راه و بزرگراه در کشور ما ندارند و نسبت به چینی ها خوش بین نیستم.

در باره اولین خط ریلی جا  به جایی مسافر از رشت تا خمام مطالعات و اقداماتی در دست انجام است و این نوع انتفال  مسافر در مشهد و شیراز به  کاهش ترافیک کمک خوبی کرده است

کمر بندی سراوان به شهر رشت و بلوار لاکان به کمربندی سراوان بخشی از پروژه ها است، هم چنین جاده جیرده یک قطعه آن تمام شده و  7 تا 8 کیلومتر این راه باقی است که انشاء الله امسال به بهره بردای می رسد..

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیرش به رشت قول تامین 70 هزار میلیارد تومان اعتبار ملی برای انجام پروژه های نیمه تمام مرکز استان را داد.

برای کاهش ترافیک ایجاد پلها یکی از راههاست و باید دیگر پروژه ها ی شهری اجرا و زمینه ای فراهم شود تا شهروندان کمتر خودروهای خود را بیرون بیاورند.

اعتقاد دارم که در دوره جدید بین شورا ی شهر و شهرداری یک آرامشی بر قرار است و به شهردار رشت اعلام کردم  ، کارهای شهرداری های مناطق پنج گانه به همان منطقه واگذار شود که شهردار رشت هم پذیرفت.

منابع ملی شهر محدود است و چون کلانشهر نیستیم از این امتیاز محروم مانده ایم که باید در راستای تامین مالی پایدار اقداماتی انجام شود که یک راه آن دریافت وام از شبکه بانکی و تهاتر است.

در دوسال اخیر در شهرداری و شورای شهر آرامش خوبی برقرار است و این خود زمینه کارهای بهتر و بیشتر را فراهم  می سازد.

استاندار و معاون عمرانی و مسئولان کشور قول دادند در سال 1405 تحولی در حمل و نقل ریلی شهر رشت ایجاد میشود..

 

 

اظهارات فرماندار شهرستان رشت:

در شهری مانند رشت که خیابان هایش مربوط به 50 سال قبل است و جمعیت و خودرو در این شهر همچنان رو به افزایش  ، وجود ترافیک امری طبیعی است که باید با روشهای جدید و داشتن اعتبار و امکانات این مشکل به حد امکان کاهش داد.

نباید نافی زحمات مدیریت شهری باشیم و همه می دانند یکی از راهکاری برون رفت از این شرایط احداث رینگ های کنار گذر است که خودروها به خصوص خودروهای سنگین که از رشت به سمت منطقه آزاد انزلی در تردد هستند، را به بیرون از شهر هدایت شوند .

روی کاغذ می توان منوریل ایجاد یا مسیرهای زیر زمینی احداث شود ولی به نظرم رینگ های کنارگذر راعملیاتی کنیم موثرتر خواهند بود.

درمساله آرد و نان نقش و وظیفه فرمانداری و شورای آرد و نان نظارت بر کیفیت نان ، تامین آرد و نظارت بر تعطیلی نانوایی ها است و قیمت نان طبق قانون سراسری است که قانون عینا اعمال می شود.

در دوره جنگ 12 روزه و تعطیلات تابستان با وجود حضور مسافران زیاد یک روز اجازه تعطیلی نانوایی ها را ندادیم

 

اظهارات عزیزی عضو شورای شهر:

نسبت به احداث پلهای غیر همسطح نقد دارم در عین حال که منکر تلاش های مدیریت شهری نیستم.

شهرداری در حال حاضر مشکلاتی در بخش مالی در مناطق شهری دارد و از آنجایی که رشت کلانشهر نیست از اعتبارات ملی سهمی نمی برد، در حالی که کلانشهر مشهد در سال72 هزار میلیارد تومان فقط اعتبار ملی دارد.

نقد من این است که ساخت پل های غیر همسطح راه حل مشکل نیست و به جای آن بهتر بود در راستای حمل و نقل عمومی، هوشمند سازی شهری اقدام می شد.

در صحن علنی شورا مرا به ضد توسعه بودن متهم می کنند در حالی اعتقاد دارم ، راهکاربرون رفت از ترافیک رشت احداث کنار گذرهاست.

منکر این نیستم که در شهر رشت در این مدت کارهای خوبی انجام شده است ولی احداث پلها را اولویت نمی دانستم و باید نسبت با اصلاح ناوگان عمومی ، اصلاح معابر ، ایجاد رینگ دور شهر و آموزش شهروندان برای تک سرنشینی خودروها چاره اندیشی شود.

  

اظهارات دکتر شوقی شهردار رشت:

از آقای عزیزی تعجب می کنم که چنین نگاهی دارند در حالی که پل های رو گذر مقوله ای مطالعه شده و کاملا کارشناسی است و در تمام شهرهای بزرگ  دنیا و در ایران موثر و موجب کاهش ترافیک می شود مشروط بر آنکه طرح ها و پروژه ها با هم اجرا شوند در حالی که با کمبود و مشکل اعتبار مواجه ایم.

تیم مدیریت شهری در این دو سال تلاش دارد عقب ماندگی های گذشته را به گونه ای جبران و ترمیم کند و با توجه به بودجه و امکانات به زمان بیشتری نیاز است.

احداث رینگ های جدید ، بازگشایی معابر در مسیر های مختلف ، احداث رینگ 90 متری ، پلهای پنج گانه غیر همسطح، حل مشکل رودخانه زرجوب و گوهر رود، آماده سازی تالاب بزرگ عینک و .... تنها بخشی از کارها و اقدامات مدیریت شهری است که انجام شده و یا در دست اقدام است..

رینگ  دور شهر رشت هم در فاز  نخست آماده مناقصه و جذب پیمانکار است ، رینگی که برای تکمیل شدن به 50 هزار میلیارد تومان در شرایط تورمی کنونی بودجه نیاز دارد در حالی که بودجه شهرداری در سالجاری هفت هزار میلیارد و بخش قابل توجه آن برای پرداخت حقوق و مزایا کارکنان است.

تیم مدیریت شهری در شهرداری با حمایت و هدایت شورای شهر به طور شبانه روزی در تلاش است تا شهر به آرامش برسد و شهروندان از مزایای طرح ها و رفاهیات بهره مند باشند.

 واقعیت این است که وارث بسیاری از اتفاقات و تصمیات گذشته ایم و باید علاوه بر جبران  گذشته نسبت به شرایط جدید اقدامات بزرگی در شهر انجام گیرد.

در دو منطقه شهر رشت از جمله  خیابان آیت الله احسانبخش و در خیابان نواب " خیابان پزشکان" زمینی مهیا شده تا پارکینگ های طبقاتی احداث شود.

امسال موفق شدیم زمینه ای به کمک دولت ایجاد کنیم که تا شب عید تعداد اتوبوسهای شهر رشت به سه برابر کنونی افزایش یابد.

برای مناطق پنجگانه شهرداری قرار دادهایی آماده شده است تا با تزریق بودجه کارهای مهم و تاثیر گذاری در این مناطق به انجام برسد.

انتظار همراهی و هم افزایی مدیران و دستگاههای اجرایی مرتبط و تامین منابع از بودجه ملی را داریم که طرح ها و پروژه های توسعه در شهر سرعت بیشتری پیدا کند.

زهرا رضائی