سخنانی که افراد جامعه اعم از نسلهای قدیم و جدید به آنها توجهی ندارند ، زیرا کلی بافی غیر قابل پذیرش ، خسته کننده و غیر مفید است و هر مدیری در هر مقامی باید به هشیاری از آن دوری کند و به زبان ساده تر نباید افکار عمومی را پیچاند.!.
در جهان پیشرو امروز که رسانه های ارتباط جمعی به معنای واقعی حکمرانی جدی و واقعی دارند یکی از اصول اولیه و فوق العاده مهم برای مدیریت در جامعه و بر جامعه مجهز بودن هر مدیر عالی - میانی و پایه این است که به درستی به علم رسانه ، رسانه شناسی ، سواد رسانه ای و بیان دستاوردها حتی در این شرایط سخت تورمی و بیکاری آشنایی کامل داشته باشند.
اعتقاد بر این است که شاید بیش از 90 درصد مدیران سراسر کشور و در استان گیلان که یک استان فرهنگی و پیشرو محسوب می شود در تمام چهار دهه گذشته تلاش نکرده اند تا با علم رسانه حتی آشنایی پیدا کنند. پژوهش های میدانی نویسنده نشان می دهد همین گروه اکثر مدیران هیچ گونه آمادگی و انگیزه ای برای زمینه سازی توسعه این علم و آموختن را ندارند.
مشاهدات میدانی و بازخوردهای نشانگر این است که مدیران در مجموعه های تحت مدیریت شان اساسا اداره ای به نام روابط عمومی ندارند (" مدیران دستگاههای دولتی ، مدیران اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ، شرکتهای خصولتی، مدیریت شهری ، بخش صنعت ، کشاورزی ، انرژی، خدمات ، بخشهای دانشگاهی ، دانش بنیان ها و حتی نظامی ، شبکه بانکی و...) یا یک نفر را به این امر مهم منصوب کرده اند که فعالیت او در بخش رسانه و اطلاع رسانی، بیان دستاورد و امید بخشی مرحله آخر مسئولیتش در کنار سایر کارها و امور محوله محسوب می شود.!/
در این راستا عده ای از مدیران کل و روسای سازمان ها و مسئولان شهرستانی هم اگر خبری از اداره متبوع شان منتشر شود، حتی آن را نیز مطالعه نمی کنند و این مقوله دیگر قابل پذیرش و بی شک قابل تحمل نیست.
رصد پرتالهای بسیاری از مجموعه های فوق نشان می دهند ، بسیاری از آنها در هفته گاهی حتی یک خبر و گزارش و تولید محتوا ندارند و گویی که افکار عمومی برای دریافت عملکردها و فعالیت های آن اداره و سازمان باید جلوی ساختمان اداره کل به صف شوند./!
تاسف بارتر آنکه ، روابط عمومی ها که باید منبع و مرکز اصلی تغذیه ارتباط مردمی و انتشار اخبار و گزارش ها از مسیر رسانه های مختلف و گاه به صورت مستقیم باشند خودشان در این عرصه آگاهی لازم را نداشته و در تهران و گیلان مواردی مشاهده شده که روابط عمومی یک اداره کل حتی قادر نیست یک خبر را دریافت و تدوین کند.!
در اغلب وزارتخانه ها و استانداری ها و دیگر دستگاههای اجرایی و خدماتی و صنعتی و ....همه کارها و فعالیت ها به جز مقوله اطلاع رسانی ، شفاف سازی و تنویر افکار عمومی مهم است و زمانی که موضوع آموزش و مهارت آموزی در این عرصه مطرح می شود، مقام مسئول ، امور مالی و برخی روابط عمومی ها فریاد بر می آروند که هیچگونه بودجه ای برای این هدف اختصاص نیافته در حالی که هزینه در این عرصه برای کل نظام سرمایه گذاری موثر و مفید است..!
رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر اهمیت اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی ، تولید محتواهای مناسب ، بیان دستاوردها و امید آفرینی تاکیدات موکد داشته اند و رسانه ها و روابط عمومی ها و مدیران باید به آن جامه عمل بپوشانند.
طی چند ماه اخیر به چند دستگاه اجرایی در مناطقی از گیلان با هدف بررسی وضعیت فعالیت اطلاع رسانی از سوی عالی ترین مدیر تا روابط عمومی مراجعاتی داشتم که در کمال حیرت مسئولان روابط عمومی ها به حق از نداشتن مکان مناسب، بودجه برای داشتن فعالیت ها موثر و نیروی لازم بسیار گله مند بودند و جالب تر آنکه در یک اداره کل مسئول روابط عمومی می گفت ، کار و مهارتش در حوزه فنی است و در این مسئولیت اشتباهی حضور دارد!
در یک شهرداری مرکز یک شهرستانی و یک اداره کل در مرکز استان فرد مسئول روابط عمومی را در یک اتاق فنی یا مالی در کنار دیگر کارکنان پشت یک میز نشانده اند و آن فرد زمانی زیادی از ساعات اداری را در محل کارش حضور ندارد و نمی داند که شهردار و مدیر کل در طول هفته چه نشست ها، اقدامات و تلاش هایی دارد و اینها نیازمند بازنگری است.؟!.
پیش از این برخی دولت ها اعلام کرده بودند - یکی از شاخص ها و معیار انتخاب یک مدیر خوب در پایتخت و استان ها این است که چه میزان با رسانه ها ارتباط منظم و موثری دارد و بیان دستاوردها را به درستی در روز و هفته اجرا می کند و چه میزان به دانش شفاف سازی آگاه است!.
گفتنی است، در پایتخت و استان های کشور معدود روابط عمومی ها و رسانه های حرفه ای هستند که به شیوه ی حرفه ای و علمی رسالت خود را انجام می دهند و شایسته است که به خوبی از آنها قدردانی شود.
پلان بعد اینکه ، در نقطه مقابل که افکار عمومی قرار دارند از مدیران و مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی می شنوند ، کارهای زیادی در دوره انقلاب اسلامی در کشور انجام شده است ، اما ظاهرا خودشان هم اطلاع درستی از این کارها ندارند-
مگر می شود؟
به خبر زیر دقت کنید که خبرگزاری صدا و سیما منتشر کرد...!؟
نشست معاون سازمان توسعه تجارت ایران باجمعی از فعالان اقتصادی گیلان در لاهیجان - تیتر
در نشست معاون سازمان توسعه تجارت ایران باجمعی از فعالان اقتصادی گیلان بر ضرورت خروج از صادرات سنتی و حرکت به سمت صادرات دانش بنیان برای تقویت جایگاه استان در بازارهای جهانی، تاکید شد.
معاون ارتقای کسب وکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست که در فرمانداری لاهیجان برگزار شد، با اشاره به ظرفیتهای گسترده اقتصادی گیلان در حوزه صادرات گفت: صادرات کشور عمدتاً بهصورت سنتی انجام میشود، درحالی که حرکت به سمت صادرات علمی و دانشمحور یک ضرورت است.
امیر روشن بخش قنبری با تاکید بر اینکه باید ظرفیتهای صادراتی گیلان بیش از پیش به بازارهای منطقهای و جهانی متصل شود افزود: برخی سیاستها از جمله پیمانسپاری ارزی و نحوه دستکاری آن، موجب فاصله غیرواقعی میان عرضه و تقاضا شده و در نهایت افزایش چندبرابری قیمت ارز و ایجاد رانت و بازارهای غیرواقعی را به دنبال داشته است.
علیرضا مسچیان، فرماندار لاهیجان هم در این نشست با اشاره به جایگاه ویژه این شهرستان در اقتصاد کشاورزی و صادراتی گیلان، بر ضرورت رفع موانع ساختاری صادرات، تقویت زیرساختها و حرکت به سمت صادرات حرفهای و دانشبنیان تأکید کرد
*****
**به نظر شما از این متن و مطلب افکار عمومی باید چقدر به دستاوردها در این عرصه آگاه شود و به مسئولان و آینده امیدوار باشد؟.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران که مسئولیت مهمی به خصوص در شرایط مشکلات اقتصادی کشور است در این نشست عنوان می کند ، باید به جای صادرات سنتی به سمت صادرات دانش بنیان حرکت کنیم و پیامد آن فرماندار از رفع موانع ساختاری صادرات و تقویت زیر ساخت های شهرستان سخن می گوید.
چنانچه خبر فوق درست دریافت و تنظیم شده باشد - افکار عمومی از این خبر تنها کلی گویی ، توصیه و عقب ماندگی را درک می کند و باید پرسید ، پس امید آفرینی کجای این سخنان کلی جای دارد.؟
از سوی دیگر ، بعد از حدود پنج دهه یک مقام کشوری باید اعلام کند ، صادرات سنتی دیگر پاسخگو نیست و باید به سمت صادرات دانش بنیان رفت " تا حالا شماها در دولت و مجلس " کجا بودید که همه کشورهای صادر کننده جهان امروزه گام های بلندی در این عرصه برداشته اند.
شما مخاطبان گرانقدر از این اظهارات در یک جلسه رسمی چه دریافت می کنید .؟
کلام آخر - مقامات و مسئولان کشوری و استانها تلاش کنند شیوه های سخنرانی ، فن بیان، آگاهی بخشی جامعه، بیان دستاوردها را به خوبی فرا بگیرند. به روابط عمومی های خود بها بدهند و از مجهز کردن این مدیریت مهم به مکان، ابزار و نیروی مناسب کوتاهی نکنند. همه فعالیت های خود را به صورت روزانه به اطلاع حداقل بخشی از جامعه به خصوص جامعه هدف برسانند که افکار عمومی از مسائل و فعالیت های پیرامون زندگی خود و آنچه در هر منطقه انجام شده است ، آگاه شوند. .
پایدار باشید
مدیر مسئول - 28 آذر ماه 1404