راهآهن رشت ـ کاسپین، بخشی از طرح توسعه راهآهن و آخرین پازل از اتصال کریدور شمال به جنوب است که میتواند در تجارت جهانی بهویژه در منطقه اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.
به اذعان کارشناسان اقتصاد حملونقل، اجرای پروژه ریلی رشت - کاسپین علاوه بر اهمیت در حملونقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان، ازنظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید و جایگزین جهت صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیجفارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران، بسیار مهم است.
آخرین وعده بهرهبرداری راهآهن رشت-کاسپین که عملیات اجرایی آن از سال ۹۸ کلید خورده، در حالی پس از سالها در خردادماه امسال به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی رسید که وزیر راه و شهرسازی در همین تاریخ ( پایان خرداد ماه) قول بهرهبرداری آن را داده بود.
اما در ادامه نیز استاندار گیلان قول بهرهبرداری از راهآهن رشت کاسپین تا پایان آبان ماه امسال را داد؛ قولی که وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از وی این وعده را برای اضافه شدن این پروژه، به خط ریلی کشور داده بود.
در آخرین اظهارنظر نیز محمد پردلنژاد مدیرحوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان در نخستین روز از ماه جاری، پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن رشت ـ کاسپین با احتساب زیرسازی و روسازی ۸۶ درصد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد./ فارس انزلی.
حجت الله عبدالملکی مشاور رئیسجمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ابتدای ورود به منطقه آزاد انزلی با حضور در مسیر اتصال راه آهن سراسری به منطقه آزاد انزلی از نزدیک در جریان آخرین وضعیت ساخت پروژه ملی راه آهن رشت به بندر کاسپین قرار گرفتند.
در این بازدید اکبر نیازی سرپرست سازمان و مشاور پروژه توضیحاتی در خصوص فرایند تکمیلی این طرح ملی ارائه داد.
عملیات زیرسازی و روسازی ریل در محدوده فنس بندری توسط سازمان منطقه آزاد انزلی انجام شده است
راهآهن رشت ـ کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر بوده که در ۲ قطعه مسیر ریلی به طول ۱۷ و ۱۸ کیلومتر است در دست احداث قرار دارد.
.