هادی حق شناس در برنامه طلای آبی شبکه یک سیما افزود: این سفر بدون اطلاع قبلی و بدون تشریفات رسمیت بود و رئیس دولت چهاردهم حتی در مسیر پشت فرمان نشست و با مردم و مسئولان محلی به طور مستقیم ارتباط گرفت.
آنچه استاندار در این برنامه توضیح داد، عبارتند از :
در این هفت ساعت، حداقل ۱۰ موضوع عمده استان مطرح و دستورات لازم جهت پیگیری مسائل از سوی ایشان صادر شد.
در بندر آستارا، در شهرستان آستارا، به طور میانگین روزانه ۵۰ واگن از آذربایجان وارد خاک ایران میشود که شامل کالاهای وارداتی و صادراتی است.
این میزان معادل بار یک کشتی است، و اگر مسیر راهآهن رشت به آستارا تکمیل و وصل شود، میتوان از این مسیر معادل یک کشتی بار عبور داد که به بندرعباس یا بندر کاسپین در منطقه آزاد میرسد
در این دیدار، توضیحاتی درباره وضعیت بندر و امکانات آن ارائه شد، از جمله اینکه این بندر یکی از تنها بنادر در گیلان است که مدیریت خصوصی دارد.
یکی از دلایل علاقهمندی رئیسجمهور برای عبور از مسیر گیلان در سفر به اردبیل و سپس تهران، بازدید از مسیر راهآهن بود و هدف این بود که مسیر ریلی سریعتر ساخته شود تا بتواند بار ترانزیت را به طور مؤثر عبور دهد.
استاندار اعلام کرد: مردم معمولاً ترجیح میدهند کالاهای مورد نیاز خود را از منطقه آزاد تهیه کنند و به تازگی خودروهای جدیدی وارد این منطقه شده، اما تعداد آنها همچنان بسیار محدود است.
در حال حاضر تعداد خودروهای موجود در منطقه آزاد گیلان کمتر از ۲۰ هزار دستگاه است و حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار خودرو در این منطقه حضور دارند. از این میان، تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو به صورت فعال در حال استفاده هستند و باقی هنوز وارد چرخه بهرهبرداری نشدهاند.
به طور متوسط، هر خودرو روزانه حدود ۳۵ لیتر بنزین مصرف میکند. این میزان مصرف برای رانندگان و مسافران آزاردهنده است، بهویژه در شرایطی که درآمد رانندگان نیز کفاف هزینهها را نمیدهد.
اگر برنامهریزی مناسبی انجام شود، میتوان خودروهای اقتصادیتر و بهصرفهتری وارد منطقه کرد. این اقدام باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش رضایت عمومی خواهد شد
هادی حقشناس استاندار گیلان: از محل همین عوارض گمرکی و سود بازرگانی، یک بندر جدید ساخته شده که در کنار بندر قدیمی انزلی قرار دارد.
بندر انزلی قدیمی در طول ۶۰ تا ۷۰ سال ساخته شده، اما بندر جدید منطقه آزاد در کمتر از ۱۰ سال پیش ساخته شده و این نشاندهنده ظرفیت و مزایای بینظیر منطقه آزاد است.
باید از این بستر مناسب برای رسیدن به فلسفه اصلی منطقه آزاد استفاده کنیم؛ همان هدفی که قرار بود بندر انزلی به محلی برای عبور کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل شود.
در جنوب کشور، جزایر متعددی با فاصله حداکثر ۱۰ تا ۲۰ مایل دریایی قرار دارند که تردد بین آنها در مدت زمان یک تا دو ساعت بهراحتی انجام میشود. اما در شمال کشور چنین مزیتی وجود ندارد.
با این حال، در شمال میتوان از ظرفیت "بندر به بندر" استفاده کرد، بهعنوان نمونه، از بندر انزلی به بندر کاسپین یا از کاسپین به سمت چمخاله و رامسر، یا حتی از مسیرهایی مانند تالش به آستارا میتوان اسکلههای مسافری ایجاد کرد.
زمانی که آقای عبدالعلیزاده، مشاور وقت سازمان مناطق آزاد، سفری به گیلان داشت، پیشنهاد ایجاد گردشگری ساحلی و دریایی به این شکل مطرح شد و مورد توافق قرار گرفت.
استاندار گیلان با اشاره به موقعیت راهبردی بندر آستارا در کریدور شمال–جنوب، از ورود روزانه ۵۰ واگن کالا از جمهوری آذربایجان به این بندر خبر داد و گفت: با تکمیل راهآهن رشت–آستارا، ظرفیت ترانزیت کالا در این مسیر بهصورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.
بندر آستارا به عنوان یکی از بنادر فعال شمال کشور، روزانه میزبان ورود حدود ۵۰ واگن کالای تجاری از کشور جمهوری آذربایجان است که این میزان معادل ظرفیت یک کشتی بزرگ محسوب میشود.
وی با تأکید بر اهمیت راهبردی اتصال راهآهن رشت–آستارا در تکمیل زنجیره حملونقل ترکیبی کشور افزود: با بهرهبرداری از این مسیر ریلی، امکان جابهجایی کالا از طریق ریل تا بندرعباس و بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی فراهم خواهد شد که نقش مؤثری در توسعه ترانزیت بینالمللی ایفا میکند.
حقشناس با اشاره به ارائه توضیحات فنی به رئیسجمهور درباره طرحهای زیرساختی استان تصریح کرد: بندر آستارا تنها بندر خصوصی استان گیلان محسوب میشود و توسعه آن میتواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه استان در عرصه تجارت دریایی و ریلی ایفا کند.
وی افزود: علاقهمندی رئیسجمهور به عبور از مسیر گیلان در سفر از اردبیل به تهران، بیانگر توجه ویژه دولت به تکمیل زیرساختهای حملونقل در شمال کشور است.
حقشناس همچنین با اشاره به ظرفیتهای مغفولمانده گردشگری دریایی در شمال کشور اظهار کرد: با بهرهگیری از بنادر محلی، میتوان امکان تردد مسافری در مسیرهایی مانند بندر انزلی، بندر کاسپین، چمخاله، رامسر، تالش و آستارا را فراهم کرد.
منبع: روابط عمومی استانداری گیلان + پایگاه خبری، رسمی گیلان 24.