قابل توجه مدیران بخش های دولتی ، خصوصی و مسئولان روابط عمومی ها - " نقد منصفانه"
این ایام ، روز بزرگداشت مقام و جایگاه روزنامه نگار و خبرنگار، فیلمبردار و عکاس و دیگر عوامل رسانه ها " اصحاب رسانه" است .
در تعاریف علمی آمده است: خبرنگار فردی است که باید هوش او بالاتر از هوش متوسط جامعه باشد و با درک درست از شرایط جامعه ، خستگی ها ، ناترازی ها ، گرانی و کمبود ها در او اثر چندانی نداشته و آگاه به حفظ منافع ملی و منطقه ای هم چنین رعایت بایدها و نباید ها - با شناخت ،، درک موقعیت و جایگاه خویش - هم چنین دور اندیشی ، امکان و توان امید آفرینی داشته باشند
از سوی دیگر روابط عمومی ها " مدیران این حوزه مهم" به واقع تامین کننده و تغذیه کننده محتواهای مربوط به سازمان مربوطه برای رسانه ها به معنای واقعی کلمه هستند و به یقین این مدیران و عوامل وابسته صد درصد باید به این علم و هنر والای خبرنگاری و روزنامه نگاری تسلط کافی داشته و توان عملیاتی کردن آن را هم به طور کامل داشته باشند.
خبرنگار ، رسانه و روایط عمومی که درک درستی از این حوزه شاخص را نداشته باشد ، نعل وارونه ای خواهد شد که به جای هدایت جامعه و اطلاع رسانی های به هنگام، مناسب ، موثر - موجب گمراهی و انحراف افکار عمومی و عملکردهای خنثی می شود.
برای نمونه یک خبر که یک شرکت دانش بنیان" از طریق پرتال پارک علم وفناوری گیلان منتشر کرده است را مطالعه کنید.
درخواست جذب سرمایه از طرف شرکت دانش بنیان یا فناور
درخواست سرمایه گذاری
پارک علم و فناوری گیلان با همکاری گروه سرمایه گذاری ملی اقدام به برپایی رویداد مشترک جذب سرمایه گذاری نموده است از این رو علاقه مندان می توانند برای کشب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجه فرمایند
برای اطلاعات بیشتر بر روی فراخوان سرمایه گذاری کلیک نمایید
گروه سرمايه گذاري توسعه ملی، با اعتقاد به اینکه نیروی انسانی سرمایۀ اصلی و محور پيشران نوآوري و توسعه است، شناخت افراد و تيم هاي مبتکر متخصص و سختکوش و ايجاد بستر تعامل و همکاري با ايشان را سرلوحۀ راهبردهای توسعه خود قرار داده و به همين منظور همواره فرصتهای روز افزوني را در مسير نوآوري و توسعه فراهم آورده است.
شرکت سرمایهگذاری گروه توسعه ملی با بیش از سه دهه تجربه، بهعنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور، در صنایع گوناگون فعالیت میکند. این شرکت همواره با بهرهگیری از دانش تخصصی، مدیریت کارآمد و استراتژیهای نوآورانه، به دنبال تقویت و گسترش سرمایهگذاریهای خود در بخشهای مختلف اقتصادی بوده است
این خبر در نگاه اول بیان کلیاتی مبهم است و بی شک به اطلاعات بیشتر و به تدوین متن و پیشگیری از غلط ها و فارسی نویسی و امثال آن نیاز دارد.....!!
از این نوع خبرها در همه روابط عمومی های سراسر استان ، سراسر کشور و حتی در سطوح وزارتخانه ها هر روز می توان مشاهده کرد و از سوی دیگر متاسفانه بسیاری از پرتال های روابط عمومی های استانی گاهی یک، دو تا سه ماه حتی یک نمونه خبر در این اندازه برای انتشار ندارند .
سالهاست است در این باره می نویسم و می گویم ، ولی از بالاترین مقام ها در کشور و استان ها از جمله در گیلان تا مسئولان شهرستانی و بخش ها به این مهم توجه چندانی ندارند" شاید هم ضرورت نمی بینند!" و در عین حال انتظار دارند ، افکار عمومی آگاه بوده و امید و اعتماد داشته باشند.!؟
زمانی که روابط عمومی شما یک نفر و بدون امکانات و ابزار لازم " شیر بی یال و دم" است، واقعا چه انتظاری از او دارید - حتی اگر به مبانی خبرنگاری و خبر نویسی آگاه باشد.
تازه همین یک نفر را هم در یک مجموعه بزرگ مثل فرمانداری ها و اداره های کل و سازمان ها و بخش های خصوصی " شرکت ها وموسسات" به دو و چند شغل وا می دارید که در حالی که مهم ترین بخش هر سازمان باید روابط عمومی آن باشد..
افکار عمومی به خوبی آگاهند ، امید آفرینی و روحیه بخشی با حرف و شعار و شوهای رسانه ای امکان پذیر نیست، بلکه باید هر مدیری در هفته و ماه از طریق رسانه های معتبر ، دارای علم و حرفه گری کافی به مردم گزارش دهد، چه خدمات و دستاورهای داشته و این مساله مهم با سیاست و جهت گیری های جناحی و حزبی تعریف نشود.
نگاهی به پرتال های ادارات دولتی، شرکت ها، شهرداری ها و شوراهای شهر و بخش صنعت و تولید نشانگر آن است که روابط عمومی اخبار و محتواها نه برای افکار عمومی و اثر گذاری بلکه صرفا برای خوشامد مدیر بالادستی تنظیم می کنند و این مطالب به هیچ وجه برای افکار عمومی پسندیده نیست و مشکلات زیادی برای سازمان رقم می زند. ......
طی " 14 سال اخیر با حضور در مرکز استان گیلان تاکنون بارها و مکررا در استانداری ، فرمانداری ها، اداره های کل ، سازمان ها و ارگان ها، نهادها، دانشگاه ها ، آموزش و پرورش و بخش های نظامی و انتظامی و .... اعلام کرده ام ، آموزش ها را برای آماده بودن نیروهای کنونی و کادر سازی از میان جوان ها برای آینده جدی بگیرید .
کسانی را در روابط عمومی ها و رسانه ها به کار بگیرید که انگیزه و انرژی لازم، دانش و اندیشه این فرهنگ و هنر " خبرنگاری و اطلاع رسانی علمی"را داشته باشند.
تا کنون به علت مسائل سیاسی و جناحی و امثال آن تقریبا احدی از مدیران اجرایی و بخش های صنعت و خدمات و تولید و مدیران روابط عمومی به این خواسته توجهی نکرده و گمان هم نمی رود در آینده اتفاق های مناسبی در این عرصه رقم بخورد و نویسنده به شخصه از این همه توصیه و تکرار دچار نوعی خستگی مفرط شده و شاید در آینده نزدیک عطای این حوزه را به لقایش ببخشد.
از اواخر فروردین ماه از طریق مدیران روابط عمومی دانشگاه گیلان - آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای استان و چند مجموعه بزرگ به عنوان مدیر دو رسانه رسمی توصیه کردم با مدیران این مجموعه ها دیداری داشته و مسائل را طرح و هماهنگی لازم انجام شود.....
یعنی مدیران این بخش های علمی ، آموزشی ، فنی و حرفه ای، دانش بنیان، اقتصادی و .....تمایلی به تبادل نظر، بیان دستاوردها ، هم اندیشی و اطلاع رسانی دقیق و درست برای افکار نداشته و برخی هم از مواجهه با رسانه ها به دلایلی متعدد هراس دارند.
کلام آخر اینکه - الحمدالله چهره های صاحب اندیشه و قلم و درک درست از اطلاع رسانی در گیلان حضوری فعال دارند و شایسته است مدیران از این چهره های کارآمد به عنوان مشاوران عالی خود در عرصه اطلاع رسانی بهره بگیرند و آگاه باشند که رسانه های بیگانه در نقطه مقابل با شدت و حدت و سرمایه گذاری فراوان عمل می کنند و نتایج آن را همه شاهدند...
یا علی مدد - مجید محمدپور، نویسنده - کارشناس ارشد رسانه - مدرس علوم ارتباطات
گروه رسانه ای با مردم / مرداد 1404