به گزارش گروه رسانه ای با مردم ، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: رسانههای سنتی برای ماندگاری، ناگزیر هستند محتوای خود را با ذائقه جدید مخاطبان تطبیق دهند و این موضوع به تحول در رسانه نیاز دارد.
«حسین جابری انصاری» روز سهشنبه در قالب بیستونهمین سفر استانی خود در دیدار با استاندار گیلان افزود: مخاطبان امروز از حالت انفعالی خارج، و به مصرفکنندگان فعال و تولیدکننده محتوا تبدیل شدهاند.
وی با بیان اینکه بسیاری از رسانهها در ایران همچنان بر اساس الگوهای سنتی خبر تولید میکنند، اضافه کرد: بر همین اساس ما در ایرنا اجرای یک برنامه تحولی را با کمک تمام همکاران دنبال میکنیم.
مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه یکی از الگوهای سنتی در ایرنا عادت داشتن خبرنگاران به تبلیغ مستقیم است، تاکید کرد: همکاران ما در ایرنا عادت کردهاند تا خبر پوششی از یک رویداد را به صورت خام و بدون ایجاد ارزش افزوده به مخاطب عرضه کنند که از آن با عنوان «خامفروشی» خبری یاد میشود.
وی با تاکید بر اینکه مخاطبان به دلایل مختلف از جمله تبلیغ مستقیم دچار ریزش شدهاند، اضافه کرد: مخاطبان پویای امروزی از کار تبلیغ مستقیم فراری هستند زیرا ذائقه رسانهای آنان دچار تغییر شده است.
مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه بر اساس این مسالهشناسی ما سه رویکرد کلان را برای ایجاد تحول در ایرنا تعیین کردیم، افزود: در اولین گام باید خبرگزاری ملی باشیم؛ به این معنا که باید نگاه ملی داشته باشیم و سطح تاثیرگذاری خودمان را از سیاست پاییندستی به سیاست بالادستی منتقل کنیم.
جابری انصاری ادامه داد: یکی دیگر از ویژگیهای ملی بودن خبرگزاری جمهوری اسلامی این است که باید صدای ملت هم باشیم و در حقیقت به پل دوسویه ارتباطی بین دولت و ملت تبدیل شویم.
وی افزود: ایرنا باید به رسانه حرفهای ایران تبدیل شود و به سمت تولید محتوای حرفهای حرکت کند؛ بر همین اساس باید از حجم کارهای پوششی و روتین کاسته شده و به سمت تولیدات تخصصی و گزارشهای میدانی و تصویرسازی حرفهای حرکت شود.
به گفته وی، ایرنا در سومین رویکرد مدیریتی خود با هدف ایجاد تحول به این نتیجه رسیده است که «ایران فقط تهران نیست» و «همه مسایل هم فقط مسایل سیاسی نیست».
مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه از اول مهر ۱۴۰۳ تاکنون به ۲۹ استان از جمله گیلان سفر کرده است، بیان کرد: در این سفرها علاوه بر دیدار با همکاران و مسئولان نسبت به ظرفیتهای استانی شناخت پیدا میکنم.
«جابری انصاری» با بیان اینکه این رسانه در سال ۱۳۱۳ شمسی با نام آژانس پارس در وزارت امور خارجه تاسیس شد، بیان کرد: پس از آن مدتی به صورت مستقل با عنوان خبرگزاری پارس فعالیت داشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی(۱۳۶۰) نام آن به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر یافت
ایرنا قدیمیترین رسانه زنده ایران پس از روزنامه اطلاعات مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایرنا قدیمیترین رسانه زنده ایران پس از روزنامه اطلاعات است، افزود: نیمی از نیروهای سازمان در تهران و نیم دیگر در تحریریههای ۳۱ استان کشور مستقر هستند و نیروی انسانی خوب و قدمت این سازمان سرمایهای ارزشمند برای این سازمان به شمار میرود.
جابری انصاری تصریح کرد: بنده یازدهمین مدیرعامل ایرنا در طول ۲۰ سال گذشته هستم و در طول یکسال اخیر با نگاه مسالهشناسی تلاش کردهام تا آسیبهای سازمان را شناسایی کنم.
***
ایرنا باید به رسانه ای تعاملی تبدیل شود
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بازسازی ساختار و محتوای این رسانه را امری دشوار اما اجتنابناپذیر خواند و بر لزوم گذار ایرنا از رسانه سنتی به رسانه ملی و تعاملی تاکید کرد.
«حسین جابری انصاری» روز سهشنبه در دیدار با کارکنان و پیشکسوتان ایرنا در استان گیلان اظهار کرد: ایرنا باید از محدوده فعالیتهای متعارف و روزمره فراتر برود و به پلی ارتباطی بین دولت و ملت تبدیل شود.
وی تاکید کرد: هرچند این مسیر با دشواریهای بسیاری همراه است اما برای ایفای نقش واقعی یک رسانه ملی، گریزی از پیمودن مسیر نیست.
جابری انصاری با تاکید بر اهمیت تعامل دوسویه، گفت: اساس کار رسانه پویا و ملی، برقراری ارتباط متقابل با جامعه است، این تعامل باید به گونهای باشد که همگان احساس کنند صدایشان شنیده میشود.
وی اضافه کرد: رسانه زمانی میتواند نقش خود را به درستی ایفا کند که به جای رابطه یکسویه فرستنده - گیرنده، به عرصهای برای گفتوگوی واقعی تبدیل شود.
مدیرعامل ایرنا این را هم بیان کرد: رسانه با ایجاد فضای مناسب و تعاملی برای بیان دیدگاه های متنوع، نه تنها به عینیت خبری کمک میکند بلکه مشروعیت اجتماعی خود را نیز افزایش میدهد.
وی ادامه داد: ما زمانی موفق خواهیم بود که بتوانیم حس تعلق و مشارکت جمعی ایجاد کنیم و این سرمایه ارتباطی دقیقا از طریق تعامل دوسویه و احساس شنیده شدن ایجاد میشود.
انصاری وابستگی به شیوههای گذشته در تولید محتوا را یکی از موانع اصلی تحول در این سازمان دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی که ذائقه مخاطبان دچار تغییر شده است، رسانه ملی باید بتواند پیامها را در قالبهای حرفهای و جذاب به آنان منتقل کند و در مقابل، دغدغهها و نظرهای اقشار مختلف مردم را به گوش مسئولان برساند..