سخنان و بیاناتی که افراد جامعه اعم از نسل قدیم و جدید به آنها توجهی ندارند ، زیرا کلی بافی غیر قابل پذیرش ، خسته کننده و غیر مفید است و هر مدیری در هر مقامی باید از آن دوری کند به زبان ساده تر نباید افکار عمومی را پیچاند.!.
در جهان پیشرو امروز که رسانه های ارتباطی به معنای واقعی حکمرانی جدی و واقعی دارند یکی از اصول اولیه و فوق العاده مهم برای مدیریت در جامعه و بر جامعه مجهز بودن هر مدیر عالی - میانی و پایه این است که به درستی به علم رسانه ، رسانه شناسی ، بیان دستاوردها حتی در این شرایط سخت تورم و بیکاری آشنایی کامل داشته باشند.
اعتقاد بر این است که شاید بیش از 90 درصد مدیران سراسر کشور و در استان گیلان که یک استان فرهنگی و پیشرو محسوب می شود به این علم حتی آشنایی هم ندارند و پژوهش های میدانی نویسنده نشان می دهد همین گروه از اکثر مدیران هیچ گونه آمادگی و انگیزه ای برای زمینه سازی توسعه این علم و آموختن را نیز ندارند.
این مدیران در مجموعه های خود اساسا متاسفانه اداره ای به نام روابط عمومی ندارند " مدیران دستگاههای دولتی ، شرکتهای خصولتی، مدیریت شهری ، بخش صنعت ، کشاورزی ، انرژی، خدمات ، بخشهای دانشگاهی ، دانش بنیان ها، امور فرهنگی و حتی نظامی ، شبکه بانکی و...یا یک نفر را به این امر مهم منصوب کرده اند که فعالیت در بخش رسانه و اطلاع رسانی، ارتباط با افکار عمومی، بیان دستاورها و امید بخشی مرحله آخر مسئولیت فرد در کنار سایر کارهای محوله است.!/
متاسفانه در این میان عده ای از مدیران کل و روسای سازمان ها و مسئولان شهرستان ها هستند که حتی اگر خبری از اداره متبوع شان منتشر شود، آن را نیز مطالعه نمی کنند و این مقوله دیگر قابل پذیرش و حتی قابل تحمل نیست.
رصد پرتالهای بسیاری از مجموعه های فوق نشان می دهند ، بسیاری از آنها در هفته گاهی حتی یک خبر و گزارش و تولید محتوا ندارند و گویی که افکار عمومی برای دریافت عملکردها و فعالیت های آن اداره و سازمان باید جلوی ساختمان اداره کل به صف شوند./!
تاسف بارتر آنکه ، روابط عمومی ها که باید منبع و مرکز اصلی تغذیه ارتباط مردمی و انتشار اخبار و گزارش ها باشند خودشان در این عرصه آگاهی لازم را نداشته و در تهران و گیلان موارد مشاهده شده که روابط عمومی یک اداره کل حتی قادر نیست یک خبر را دریافت و تدوین کند.!
در اغلب وزارتخانه ها و استانداری ها و دیگر دستگاههای اجرایی و خدماتی و صنعتی و ....همه کارها و فعالیت ها به جز مقوله اطلاع رسانی ، شفاف سازی و تنویر افکار عمومی مهم است و زمانی که موضوع آموزش و مهارت آموزی در این عرصه مطرح می شود، مقام مسئول ، امور مالی و حتی روابط عمومی فریاد بر می آروند که هیچگونه بودجه ای دراین خصوص نیست در حالی که هزینه در این عرصه برای کل نظام سرمایه گذاری موثر و مفید است..!
رهبر انقلاب بارها و بارها بر اهمیت اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی ، بیان دستاوردها و امید آفرینی تاکیدات موکد داشته اند و رسانه ها و روابط عمومی ها و مدیران باید به آن جامع عمل بپوشانند.
طی چند هفته اخیر به چند دستگاه اجرایی برای بررسی وضعیت فعالیت اطلاع رسانی از سوی عالی ترین مدیر تا روابط عمومی مراجعاتی داشتم که در کمال حیرت مسئول روابط عمومی ها از نداشتن مکان مناسب، بودجه برای داشتن تحرک، نیروی لازم بسیار گله مندند و جالب تر آنکه در یک اداره کل مسئول روابط عمومی می گفت - کارش فنی است و در این مسئولیت اشتباهی حضور دارد
در یک شهرداری شهرستانی و اداره کل در مرکز استانی فرد مسئول روابط عمومی را در یک اتاق فنی یا مالی در کنار دیگر کارکنان پشت یک میز نشانده اند و آن فرد زمانی زیادی از ساعات اداری را در محل کارش حضور ندارند و نمی داند که شهردار و مدیر کل در طول هفته چه نشست ها، اقدامات و تلاشهایی دارد.؟!.
پیش از این برخی دولت ها اعلام کرده بودند - یکی از شاخص ها و معیار انتخاب یک مدیر در پایتخت و استان ها این است که چه میزان با رسانه ها ارتباط منظم و موثری دارد و بیان دستاوردها را به درستی اجرا می کند و چه میزان به دانش این امر مهم آگاه است!.
پلان بعد اینکه ، در نقطه مقابل که افکار عمومی قرار دارند از مدیران و مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی می شنوند ، کارهای زیادی در کشور انجام شده است ، اما ظاهرا خودشان هم اطلاع درستی از این کارها ندارند- مگر می شود؟
به خبر زیر دقت کنید که خبرگزاری صدا و سیما گیلان منتشر کرد...!؟
نشست معاون سازمان توسعه تجارت ایران باجمعی از فعالان اقتصادی گیلان در لاهیجان
در نشست معاون سازمان توسعه تجارت ایران باجمعی از فعالان اقتصادی گیلان بر ضرورت خروج از صادرات سنتی و حرکت به سمت صادرات دانش بنیان برای تقویت جایگاه استان در بازارهای جهانی، تاکید شد.
معاون ارتقای کسب وکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست که در فرمانداری لاهیجان برگزار شد، با اشاره به ظرفیتهای گسترده اقتصادی گیلان در حوزه صادرات گفت: صادرات کشور عمدتاً بهصورت سنتی انجام میشود، درحالی که حرکت به سمت صادرات علمی و دانشمحور یک ضرورت است.
امیر روشن بخش قنبری با تاکید بر اینکه باید ظرفیتهای صادراتی گیلان بیش از پیش به بازارهای منطقهای و جهانی متصل شود افزود: برخی سیاستها از جمله پیمانسپاری ارزی و نحوه دستکاری آن، موجب فاصله غیرواقعی میان عرضه و تقاضا شده و در نهایت افزایش چندبرابری قیمت ارز و ایجاد رانت و بازارهای غیرواقعی را به دنبال داشته است.
علیرضا مسچیان، فرماندار لاهیجان هم در این نشست با اشاره به جایگاه ویژه این شهرستان در اقتصاد کشاورزی و صادراتی گیلان، بر ضرورت رفع موانع ساختاری صادرات، تقویت زیرساختها و حرکت به سمت صادرات حرفهای و دانشبنیان تأکید کرد
*****
**به نظر شما از این متن و مطلب افکار عمومی باید چه میزان به دستاوردها آگاه شود و به مسئولان و آینده امیدوار باشد؟.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران که مسئولیت مهمی به خصوص در شرایط مشکلات اقتصادی کشور است در یک نشست عنوان می کند ، باید به جای صادرات سنتی به سمت صادرات دانش بنیان حرکت کنیم و پیامد آن فرماندار از رفع موانع ساختاری صادرات و تقویت زیر ساخت ها سخن می گوید.
چنانچه خبر فوق درست دریافت و تنظیم شده باشد - افکار عمومی از این خبر تنها کلی گویی ، توصیه و عقب ماندگی درک می کند و باید پرسید ، پس امید آفرینی کجای این سخنان جای دارد.؟
از سوی دیگر ، بعد از حدود پنج دهه یک مقام کشوری باید اعلام کند ، صادرات سنتی دیگر پاسخگو نیست و باید به سمت صادرات دانش بنیان رفت که همه کشورهای صادر کننده جهان امروزه گام های بلندی در این عرصه برداشته اند.
شما مخاطبان گرانقدر از این اظهارات در یک جلسه رسمی چه دریافت می کنید .؟
کلام آخر - مقامات و مسئولان کشوری و استانها تلاش کنند شیوه های سخنرانی ، فن بیان، آگاهی بخشی جامعه، بیان دستاوردها را به خوبی فرا بگیرند. به روابط عمومی های خود بها بدهند و از مجهز کردن این واحد مهم به مکان، ابزار و نیرو کوتاهی نکنند. همه فعالیت های خود را به صورت روزانه به اطلاع بخشی از جامعه به خصوص جامعه هدف برسانند که افکار عمومی بگویند- این همه امتیازات و حقوق و پاداش ها برای چیست . در این دستگاه که کاری صورت نمی گیرد.
پایدار باشید
مدیر مسئول - 28 آذر ماه 1404