در این شیوه عملکرد نا صحیح رسانه ای - روابط عمومی ها ، گروهی از رسانه های مجازی و بعضا شرکت های تبلیغاتی طرف قرار داد سازمان های دولتی و مجلسیان ، مدیران شهری و حتی برخی امام جمعه ها در فضا هایی همچون اینستاگرام ، ایکس، واتساپ و ....با بارگذاری یک تصویر از خودشان یا مدیر مورد نظر جمله ای را بازتاب می دهند که این مدیر و مسئول از یک طرح و پروژه و جشنواره و فعالیت اقتصادی یا اجتماعی و مناطق شهری و روستای خاص بازدید کرد.
در علم رسانه های یکی از بخش ها و ارکان خبر رسانی " خبر و گزارش تصویری " است که معنا و مفهوم آن بدین شرح است ، روابط عمومی، رسانه، خبرنگار و روزنامه نگار عکسی شفاف با وضوح بالا ، زاویه درست و توجه به پشت زمینه ها و رنگ و چهره مورد نظر و اغلب جذاب را در فضای مجازی " اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، ایتا، بله ، روبیکا و ....بارگذاری می کند.
براساس این اصل علمی و حرفه ای کار رسانه ای - عامل این اقدام باید پیامی به افکار عمومی منتقل کند که این پیام دارای محتوای ارزشی باشد ( ارزش های خبری) و مخاطب جلب و جذب شده و این گونه اطلاع رسانی را دنبال کند وگرنه برای مخاطبان زحمتی ایجاد خواهد کرد..
همه مدیران و روابط عمومی ها به درستی آگاهند که مردم جامعه " هر جامعه ای " هرگز دوست ندارند عکس یک مدیر کل و رئیس سازمان، داوطلب نمایندگی و نظایر آن را مشاهده کنند که زیر آن نوشته شده است . فلانی از این مکان ، طرح و پروژه دیدن کرد
در این فضا اولین سئوالی که به ذهن مخاطب می رسد - خوب بازدید کرد که کرد چه پیام و نفعی برای مردم دارد.؟.
کارشناس های خبره رسانه ای به درستی می دانند، صرف دیدن و بازدید برای رسانه و افکار عمومی جذابیتی ندارد اما همین دید و بازدیدها زمانی جذاب و ارزشی می شود که پیام مهمی در زیر آن تصویر به مخاطب انتقال داده و به شیوه ای علمی و حرفه ای اطلاع رسانی کنید.
در این صورت هم آن تصویر از نگاه بیننده جالب است و هم از پیام ارزشی آن مفهومی را دریافت می کند که با زندگی او و دیگر افراد جامعه مهم ، دارای ارزش و قابل اعتنا است
متاسفانه بسیاری از مدیران که با علم رسانه - سواد رسانه ای - رسانه شناسی و .... آشنایی لازم را ندارند تصور می کنند که این مقدار برای افکار عمومی اقناع کننده است در حالی که هرگز چنین نیست و او زمانی متوجه این معنا می شود که افکار عمومی به صورت آزاد یا از طریق رسانه ها انتقاد و اعتراض کند.
تصمیم ندارم در این متن به نمونه ها و مصداق های بسیار اشاره داشته باشم و مدیران اجرایی ، مسئولان روابط عمومی ها ، رسانه ها و سایر صاحب نظران و اهل فن می دانند که منظور و مقصود چیست.
متاسفانه در ماههای نزدیک به انتخابات شوراها این نمونه ها رو به افزایش است و حتی نمایندگان مجلس هم وارد صحنه شده اند و بی شک مقاصد خود را دنبال می کنند.
کلام آخر - در علم اطلاع رسانی و آگاهی افکار عمومی ، رسانه ها و روابط عمومی ها و حتی افراد شخصی زیر مجموعه مدیران بخش های دولتی و خصولتی و خصوصی باید یا پیام آن خبر را به صورت کامل منتشر کنند و یا در صورت در اختیار نداشتن متن و جزییات خبر با یک یا چند عکس و زیر نویس های مناسب جامعه را به یک مطلب خاصی آگاه سازند.
مدیر مسئول .
.