کد : 5738 ۱۰آبان ۱۴۰۴ ساعت 20:47
مدیران، روایط عمومیها، رسانه ها و دیگران....

کنش های رسانه ای که پیامی برای مردم ندارد!

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: به نظر می رسد، از ابتدای سال جای تا کنون نوعی جو رسانه ای بیشتر مجموعه ها و ارکان روابط عمومی ها، مدیران اجرایی، روسای سازمان ها و نهادها ، نماینده های مجلس و دیگران را فراگرفته است که در فضاهای مجازی مانند سلبریتی ها، مانکن ها و امثال آن عمل می کنند.
کنش های رسانه ای که پیامی برای مردم ندارد!

در این شیوه عملکرد نا صحیح رسانه ای - روابط عمومی ها ، گروهی از رسانه های مجازی و بعضا شرکت های تبلیغاتی طرف قرار داد سازمان های دولتی و مجلسیان ، مدیران شهری و حتی برخی امام جمعه ها در فضا هایی همچون اینستاگرام ، ایکس، واتساپ و ....با بارگذاری یک تصویر از خودشان یا مدیر مورد نظر جمله ای را بازتاب می دهند که  این مدیر و مسئول از یک طرح و پروژه  و جشنواره  و فعالیت اقتصادی یا اجتماعی و مناطق شهری و روستای خاص بازدید کرد.

در علم رسانه های یکی از بخش ها و ارکان خبر رسانی " خبر و گزارش تصویری " است که معنا و مفهوم آن بدین شرح است ، روابط عمومی، رسانه، خبرنگار و روزنامه نگار عکسی شفاف با وضوح بالا ، زاویه درست و توجه به پشت زمینه ها و رنگ و چهره مورد نظر و اغلب جذاب را در فضای مجازی " اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، ایتا، بله ، روبیکا  و ....بارگذاری می کند. 

براساس این اصل علمی و حرفه ای کار رسانه ای - عامل این اقدام باید پیامی به افکار عمومی منتقل کند که این پیام دارای محتوای ارزشی باشد ( ارزش های خبری) و مخاطب جلب و جذب شده و این گونه اطلاع رسانی را دنبال کند وگرنه  برای مخاطبان زحمتی ایجاد خواهد کرد..

همه مدیران و روابط عمومی ها به درستی آگاهند که مردم جامعه " هر جامعه ای " هرگز دوست ندارند عکس یک مدیر کل و رئیس سازمان، داوطلب نمایندگی و نظایر آن  را مشاهده کنند که زیر آن نوشته شده است . فلانی از این مکان ، طرح  و پروژه دیدن کرد

در این فضا اولین سئوالی که به ذهن مخاطب می رسد - خوب بازدید کرد که کرد چه پیام و نفعی برای مردم دارد.؟.

کارشناس های خبره رسانه ای  به درستی می دانند، صرف دیدن و بازدید برای رسانه و افکار عمومی جذابیتی ندارد اما  همین دید و بازدیدها زمانی جذاب و ارزشی می شود که پیام مهمی در زیر آن تصویر به مخاطب انتقال داده و  به شیوه ای علمی و حرفه ای اطلاع رسانی کنید.

در این صورت هم آن تصویر از نگاه بیننده جالب است و هم از پیام ارزشی آن مفهومی را دریافت می کند که با زندگی او و دیگر افراد جامعه مهم ، دارای ارزش و قابل اعتنا است

متاسفانه بسیاری از مدیران که با علم رسانه - سواد رسانه ای - رسانه شناسی و .... آشنایی لازم را ندارند تصور می کنند که این مقدار برای افکار عمومی اقناع کننده است در حالی که  هرگز چنین نیست و او زمانی متوجه این معنا می شود که افکار عمومی به صورت آزاد یا از طریق رسانه ها انتقاد و اعتراض کند.

تصمیم ندارم در این متن به نمونه ها و مصداق های بسیار اشاره داشته باشم و مدیران اجرایی ، مسئولان روابط عمومی ها ، رسانه ها و سایر صاحب نظران و اهل فن می دانند که منظور و مقصود چیست.

متاسفانه در ماههای نزدیک به انتخابات شوراها این نمونه ها رو به افزایش است و حتی نمایندگان مجلس هم وارد صحنه شده اند و بی شک مقاصد خود را دنبال می کنند.

کلام آخر - در علم اطلاع رسانی و آگاهی افکار عمومی ، رسانه ها و روابط عمومی ها و حتی افراد شخصی  زیر مجموعه مدیران بخش های دولتی و خصولتی و خصوصی باید یا پیام آن خبر را به صورت کامل منتشر کنند و یا در صورت در اختیار نداشتن متن و جزییات خبر با یک یا چند عکس و زیر نویس های مناسب جامعه را به یک مطلب خاصی آگاه سازند.

مدیر مسئول .

.

 

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
📚 اولین دوره حضوری آموزشی اصول علمی روزنامه‌نگاری - مرکزآموزش عالی رحمان رامسر
رشت، سه راه سردار جنگل، قاسم زاده اصل
کمک به انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی گیلان
زیباترین جلوه نوع دوستی، کمک به بیماران نیازمند است. بیماران دیالیزی و پیوند کلیه منتظر کمکهای کوچک و بزرگ شما هموطنان هستند. انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان گیلان
چاپ سوم اصول علمی روزنامه نگاری منتشر شد
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری " چاپ سوم " منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل های کتاب است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل " mohammadpour3650@yaho.com